Golden Lily.

SFDFA81DB25FF9D4A868E1C2ABD9A8B0961

Jag har sett att den här tapeten har dykt upp både här och där senaste året, William Morris tapet ”Golden Lily”. Tror de gjort en nyproduktion av den.  Nu senast dök den upp på en köksvägg i en lägenhet på Blåsutgatan som säljs via Stadshem. Tycker det är så himla roligt att se den här tapeten nu då jag har en stark koppling till den från förr.

Den pryder nämligen väggar i mormor och morfars gamla sommarstuga på den där ön ute på Orust som för mig är paradiset. Den har suttit där sen begynnelsen och jag minns så väl alla de gånger jag som liten legat i sängen och låtit fingrarna följa konturerna på mönstret. Runt bladen och blommorna, alla dessa färger och former. Jag ler varje gång jag ser det här mönstret, det för mig alltid tillbaka ett par år till just den platsen. Tänk att en tapet kan få fram sånt. Mormor och morfar måste ha vart trendiga redan för… ja, hur länge kan den ha suttit där, 40- 50 år, sedan?

 

Bild: Stadsham

Kommentera

